FENOMENA #LISTEN #LISTEN #LISTEN

Assalamualaikum wbt.

hai hai uols! i'm back! already done with my final exam and right now sy berada di kampung halaman yg bernama MUAR..hahahah! It is such a great feelings after struggle bgai nak giler utk final exam aritu n skrg berehat-rehat kat rumah.. insyaAllah, naik special semester ni bakal menjadi warga UPM selama 3 bulan! Yup, going to do my practical at UPM!hehehe.. Listen! Listen! Listen! xmo story mengarut sgt, sy nak straight to the point!

Baru2 ni, kalau perasanlah.. Fenomena #Listen membanjiri laman2 sosial.. is it true? yessss, it's TRUE! Dekat twitter trending, dkat facebook jgn ckp la, youtube pon berlambak.. ok, mayb ade yg xtau ape bnde fenomena #Listen ni... Actually, sy pon mula2 xtau pe bnde fenomena #Listen ni and juz dngr dari mulut2 kwn2 n dari facebook n twitter.. xtgk pon video2 yg ade sbb kekangan internet dan juga mase.. and arini baru dpt tgk segala video yg berkaitan dgn fenomena #Listen which is shocked me! I think korg kne tgk this video and then baru korg paham ape yg cuba sy smpaikan ni..


Sy ringkaskan lah.. that BRAVE girl is BAWANI, dia hanya menyuarakan pendapat dia sebagai mahasiswi but that CRUEL moderator is SHARIFAH ZOHRA which is the president of suara wanita 1Malaysia yang dijemput ke program anjuran Universiti Utara Malaysia (UUM) iaitu FORUM SUARA MAHASISWA : SEIRINGAN MAHASISWA DAN POLITIK.. hey hello, name pon forum and this is the platform utk para mahasiswa menyuarakan pendapat which is to me mmg xde salah.. Lumrah lah klau certain forum tuh akan ade mahasiswa yg eagerly suarakan pendapat dia but we as moderator ke apa time tuh kne bijak mengawal emosi that student and juga emosi kita..tapi ape yg sgt mengejutkan sy ble tgk video ni, moderator tuh bole ckp "the difference between you an me is degree and O-level.." what the!!!!!!! You are only the moderator, emosi tak kawal langsung! then citer psal haiwan pun ade masalah lah ape lah.. ape kene mengena?? mcm pelik.. honestly lah, sy pon mahasiswi and sy tahu prsaan pelajar yang mahukan jawapan tentang isu pendidikan percuma and what so ever.. this kind of platform actually adelah salah satu cara utk dapatkan jawapan.. honestly, i salute bawani sbb dia mmg berani gilerla! even me myself blom tntu berani mcm tu.. 

I don't know la kalau2 SHARIFAH ZOHRA ni bace blog sy ke kan, but i want to tell her something lah.. Walau mcm mane tinggi pun pendidikan yg awak ada, ijazah ke, PHD ke ape ker.. if with that kind of attitude you hold in yourself, you are NOTHING! Bawani hnya menyuarakan apa yg terbuku dlm hati but you as a moderator boleh what berhujah dgn fakta dan kawal emosi bukan mengherdik pihak lawan smpai mcm tu sekali.. maybe ade org akan disagree or agree with me but this is my blog and this is only my opinion ok? Ini adalah jawapan kpd persoalan bawani yg sy dpt dari facebook.. 


Listen, listen, listen. Menjawab tuduhan Bawani, ahli Parti Sosialis Malaysia. Isu pendidikan percuma : 

1. Argentina. Memang pendidkan di negara berkenaan percuma dan terbuka kepada sesiapa sahaja. Tetapi, terdapat banyak kos tersembunyi di negara berkeaan seperti pelajar harus membayar kos pengakutan dan pelbagai kos-kos lain yang mengarut. Pemberian biasiswa di negara berkenaan yang tidak sama rata sebenarnya telah mengabaikan golongan yang berpendidikan rendah untuk masuk ke dalam universiti. 9 daripada 10 pelajar yang memasuki universiti di Argentina datang daripada golongan kaya.

2. Negara dunia ketiga seperti Sri Lanka dan Mauritius mengamalkan pendidikan percuma?

Sebelum nak bercakap mengenai Sri Lanka, fahamkan dulu sistem pendidikan mereka. Hanya 10 peratus sahaja mereka yang layak memasuki university, selebihnya akan terpiggir. Inilah harganya yang perlu dibayar. Mengenai soal Mauritius, hanya orang bodoh sahaja yang membandingkan Malaysia dengan Mauritius. 1,286,340 merupakan jumlah rakyat di sana. Negara mereka pula kecil dan pengajian swasta cuma menjalankan kelas pada hari minggu sahaja memandangkan jumlah pelajar di sana sangat kecil. Jadi, buat apa nak bandingkan epal dengan durian? Sangat tidak adil bukan?

3. Brazil. Ya, pendidikan mereka percuma, tetapi, nah, ambil ni:

"Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, dividing them into Federal, State and Municipal taxes." Rujuk link pada komen saya dibawah.

" Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!"

4. Bandingkan dengan negara kaya pula? Berapa kerat negara kaya yang ada sistem pendidikan percuma? Denmark? Kadar cukai di negara berkenaan merupakan yang paling tinggi di dunia. Kita perlu bayar untuk sesuatu yang percuma.

5. Turki? Sistem pendidikan negara kita tak ubah macam negara mereka.Turki hanya menawarkan pendidikan percuma pada peringkat sekolah rendah dan menengah daripada gred 1 sehinggalah 12. Serupa dengan negara kita, pendidikan percuma di Malaysia ditawarkan daripada darjah satu sehinggalah ke tingkatan 6 sebenarnya. Dan Malaysia hanya mengenakan 10% bayaran untuk pendidikan tertiaty (universiti, kolej) dengan 90% disubsidi kerajaan. 

6. Finland? Saya dah cakap, jangan buat perbandingan epal dan durian. Kita buat sedikit analisis pasal negara Finland. Finland mempunyai 169, 000 orang pelajar dan Malaysia mempunyai 508,256 pelajar yang belajar di IPTA (IPTA sahaja, tidak termasuk IPTS lagi). Malaysia sebenarnya memberikan subsidi sebanyak 95 % daripada yuran pengajian sebenar di IPTA. Pelajar hanya membayar 5 % sahaja. Cukai pendapatan di Finland mencecah 50 peratus ke atas manakala Malaysia hanyalah mencecah 26 peratus maksimun. Dan, kenapa tergamak kalian bandingkan epal dan durian?

Negara-negara yang dibangkitkan oleh Bawini sebenarnya kaya dengan inflasi. Ambil contoh Argentina sudah cukup. 38 peratus inflasi untuk 2 tahun kebelakangan ini. Barang naik sikit kat Malaysia pun dah bising, dan hanya kerana pendidikan percuma, apakah sudah bersedia rakyat Malaysia untuk menghadapi cukai yang tinggi? 

Komen : Di Malaysia, kalau x nak bayar cukai pendapatan, bayarlah zakat untuk pemotongan terus. Sharifah juga harus dipersalahkan. Belum sempat Bawani menghabiskan hujahnya, terus Sharifah memotong. Tetapi saya juga difahamkan yang Sharifah terpaksa memotong kerana kesuntukan masa program. Bawani pula bertanyakan selepas waktu program bukan Q & A session. Ini yang dianggap sebagai sejenis provokasi kerana sepatutnya soalan itu ditanyakan kepada panelis, bukannya moderator. Dan menjadikan Ambiga sebagai idola sudah menggambarkan mentalitinya. - Sumber : Facebook -

Hah! faham skrg semua? jgn gaduh2 sape patut dipersalahkan.. kita ade otak Allah bagi, guna sebaiknya.. jadikan benda ni sebagai pengajaran kepada diri kita.. pd saya, saya xsalahkan sesiapa tetapi tak salah kita dngr pandangan org n kalau salah kita betulkan, xyah smpai nak alihkan mikrofon tuhhh..am i right??

ape yg best, jmpe mcm2 vide parody lah remix lah apelah which make me laugh!hahahaha! korg tgkla bbrpe video kat bwh ni, adehhhh...hehehehe..





To me, skrg ni kalau silap cikit jek mmg trending la korg.. so, this is the time where we have to use our brain before we speak and please please please.. mohon kawal emosi tuh.. 

Ape pandangan sy tentang isu pendidikan percuma?? this is my answer.. honestly, sy tidak sepenuhnya menyokong kerajaan dan tidak sepenuhnya menyokong pembangkang.. sy tgh2, mane yg btol sy ikut n mane yg slah sy tolak tepi.. psal isu pendidikan percuma ni, satu jela sy nk bgtau.. even yuran skrg yg beribu riban kita bayar tapi study pon main-main inikan pulak pendidikan free?? you choose your own path people, free atau pon tidak.. it is the same if kita tak ubah mentaliti dan attitude kita.. this is only my opinion, no hard feeling please..hahaha.. 

Sampai sini jela entry kali ni, maaf andai ada tersalah kata, tersalah bicara dan grammatical error yg banyak.. kesah plak kan, asal boleh!hahahaa! hope everything gonna be alright and kepada YDP UUM which is kwn kpd sy, itu adelah cabaran utk kamu.. semoga berjaya bro! kepada mahasiswa dan mahasiswi seluruh malaysia, teruskan perjuangkan hak2 kalian! May Allah be with us.. babai! :)

- THE END -

0 comments: